Nu har det
hänt igen – nerdragna kontaktledningar – och i ett av fallen mellan Malmö och
Lund. Många människor blev sittande på tåget i fyra timmar. Vissa fick början
på sin semester förstörd, andra missade möten med goda vänner och en del kom
inte till sitt arbete i tid. För många blev det en annorlunda helg och i många
fall blev den helt förstörd. Vid andra tillfällen har det varit mitt i
arbetsveckan med försenad ankomst till jobbet, uteblivna uppdrag, föreläsningar
och affärsförhandlingar, där chansen kanske aldrig kommer tillbaka. Detta är
inte OK och det kostar oerhört mycket pengar – för alla.
Det är en
gåta för oss att Trafikverket inte ställer större krav både på sig själva och
på de som trafikerar spåren i form av SJ, Skånetrafiken, Veolia m fl. Det är
nämligen bara Trafikverket självt och operatörerna som har ansvaret.
Vi ser
möjliga lösningar i två elementära åtgärder:
·
En kontinuerlig tillsyn och ett systematiskt
underhåll av ledningar och tåg
·
En välfungerande plan för evakuering vid
oönskade stopp för tågen
Vad vi vet,
är det två händelser som kan orsaka en nerdragen kontaktledning. Den ena är att
det blir ett fel på kontaktledningen som hakar i anslutningen från tåget. Den
andra är att ett fel på lokets strömavtagare hakar i ledningen. Båda dessa
orsaker kan rimligtvis åtgärdas genom systematiskt och kontinuerligt underhåll.
Kan man i slalombackar ha ett mycket strikt regelverk för tillsynen av liftarna
och vajrarna till dessa, borde det vara möjligt på järnvägen.
Att bli
sittande i ett tåg i timmar utan mat och dryck, är ingen höjdare och är
faktiskt dessutom i en del fall t o m hälsofarligt. Detta bryr sig
uppenbarligen inte Trafikverket om. Då hade man haft en lösning. Vi har all
respekt för el och att det kan finnas nedfallna ledningar som är strömförande.
Vi frågar oss dock: Varför kan man inte stänga av strömmen i olika sektioner?
Varför är det inte möjligt att stänga under de 30-60 minuter som det kan ta att
evakuera ett tåg? Här behövs bättre rutiner, där lokföraren, räddningstjänsten
och av Trafikverket upphandlade entreprenörer samarbetar effektivt. Ifall dessa
rutiner finns, frågar vi oss: Varför fungerar den inte? Hur skulle man göra om
det började brinna?
Tågoperatörerna
har också ett ansvar: Var finns planen med ersättningstrafik och
anslutningspunkter utmed spåren? Varför finns det t.ex. inte ordentlig
utrustning på tågen som gör att man snabbt och rationellt kan tömma ett tåg
även mellan stationerna? Dessutom borde man förstärka uppkopplingen med mobilltelefoner,
så att man kan nå anhöriga eller andra berörda när det blir ett oönskat stopp.
Vår
uppmaning till Trafikverket och till tågoperatörerna är att minimera riskerna
för nerdragning av kontaktledningarna och se till att det går att komma av
tågen när de stannar på fel ställen. Vi har inte vare sig råd eller intresse av
de långa förseningarna och stoppen och det är i huvudsak Trafikverkets ansvar
att själva eller genom avtal med berörda parter, se till att det fungerar.
Lennart
Pettersson ( C )
Riksdagskandidat
Svalöv
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar