tisdag 1 april 2014

Trafikverket är oansvarigt!


Nu har det hänt igen – nerdragna kontaktledningar – och i ett av fallen mellan Malmö och Lund. Många människor blev sittande på tåget i fyra timmar. Vissa fick början på sin semester förstörd, andra missade möten med goda vänner och en del kom inte till sitt arbete i tid. För många blev det en annorlunda helg och i många fall blev den helt förstörd. Vid andra tillfällen har det varit mitt i arbetsveckan med försenad ankomst till jobbet, uteblivna uppdrag, föreläsningar och affärsförhandlingar, där chansen kanske aldrig kommer tillbaka. Detta är inte OK och det kostar oerhört mycket pengar – för alla.
Det är en gåta för oss att Trafikverket inte ställer större krav både på sig själva och på de som trafikerar spåren i form av SJ, Skånetrafiken, Veolia m fl. Det är nämligen bara Trafikverket självt och operatörerna som har ansvaret.
Vi ser möjliga lösningar i två elementära åtgärder:
·         En kontinuerlig tillsyn och ett systematiskt underhåll av ledningar och tåg
·         En välfungerande plan för evakuering vid oönskade stopp för tågen

Vad vi vet, är det två händelser som kan orsaka en nerdragen kontaktledning. Den ena är att det blir ett fel på kontaktledningen som hakar i anslutningen från tåget. Den andra är att ett fel på lokets strömavtagare hakar i ledningen. Båda dessa orsaker kan rimligtvis åtgärdas genom systematiskt och kontinuerligt underhåll. Kan man i slalombackar ha ett mycket strikt regelverk för tillsynen av liftarna och vajrarna till dessa, borde det vara möjligt på järnvägen.
Att bli sittande i ett tåg i timmar utan mat och dryck, är ingen höjdare och är faktiskt dessutom i en del fall t o m hälsofarligt. Detta bryr sig uppenbarligen inte Trafikverket om. Då hade man haft en lösning. Vi har all respekt för el och att det kan finnas nedfallna ledningar som är strömförande. Vi frågar oss dock: Varför kan man inte stänga av strömmen i olika sektioner? Varför är det inte möjligt att stänga under de 30-60 minuter som det kan ta att evakuera ett tåg? Här behövs bättre rutiner, där lokföraren, räddningstjänsten och av Trafikverket upphandlade entreprenörer samarbetar effektivt. Ifall dessa rutiner finns, frågar vi oss: Varför fungerar den inte? Hur skulle man göra om det började brinna?
Tågoperatörerna har också ett ansvar: Var finns planen med ersättningstrafik och anslutningspunkter utmed spåren? Varför finns det t.ex. inte ordentlig utrustning på tågen som gör att man snabbt och rationellt kan tömma ett tåg även mellan stationerna? Dessutom borde man förstärka uppkopplingen med mobilltelefoner, så att man kan nå anhöriga eller andra berörda när det blir ett oönskat stopp.

Vår uppmaning till Trafikverket och till tågoperatörerna är att minimera riskerna för nerdragning av kontaktledningarna och se till att det går att komma av tågen när de stannar på fel ställen. Vi har inte vare sig råd eller intresse av de långa förseningarna och stoppen och det är i huvudsak Trafikverkets ansvar att själva eller genom avtal med berörda parter, se till att det fungerar.


Lennart Pettersson ( C )                                                                                                
Riksdagskandidat

Svalöv                                                                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar