tisdag 8 april 2014

Infrastruktur i Skåne

Nationella transportplanen 2014-2025

Ett hållbart Skåne – Jobb i hela Skåne

Nya pågatågsstationer och fortsatt utbyggnad av E22 kommer markant att öka förutsättningarna för ”Jobb i hela Skåne”.  Målet med en arbetsmarknad i Skåne kommer allt närmare. Det är en satsning på ett hållbart Skåne, genom den stora andel av resurser som läggs på tåg- och busstrafiken.

·         Pågatåg på Söderåsbanan
·         Dubbelspår mellan Helsingborg och Ängelholm, etapp 1
·         Fortsatt utredning om dubbelspår inne i Helsingborg
·         Fortsatt utredning om HH-förbindelsen
·         Fortsatt utbyggnad av E22
·         Utbyggnad av Södra Stambanan

Samtliga dessa investeringar är alla av nationellt intresse, i och med att Söderåsbanan ingår i godsstråket genom Skåne.

Genom investeringarna på Söderåsbanan, börjar vi äntligen använda befintliga järnvägar fullt ut för både persontrafik och godstrafik. Pågatågsstationer i Svalöv, Kågeröd och Billesholm är viktiga, både ur ett lokalt och regionalt perspektiv. Med tanke på att Hallandsåstunnelns öppnande, är det nödvändigt att Söderåsbanan blir klar snarast möjligt. En förlängning av persontrafiken mellan Åstorp och Ängelholm är både önskvärd och trolig. Det fungerar också som ett tredje spår till Västkustbanan. Även Marieholm kommer att få pågatågsstation, vilket ytterligare stärker pendlingsmöjligheterna mellan nordvästra och mellersta Skåne.

Den fortsatta processen med dubbelspår på hela Västkustbanan är högprioriterad för att kunna få full effekt av totalinvesteringen, vilket är bra både för de åkande och för samhällsekonomin. Det är förödande med flaskhalsar i form av kortare sträckor med enkelspår. 



När jag satt i riksdagen, motionerade jag tillsammans med övriga Allianskollegor i nordvästra Skåne om HH-förbindelsen. Det är skönt att se att arbetet nu börjar bära frukt. Jag hör dessutom till de som gärna vill se en bro istället för en tunnel. . En GC-väg på bron visar dessutom på ett modernt miljötänkande. Det ökar attraktionskraften i Helsingborg-Helsingörsområdet. Det bör också gå i takt med Fehmarn Bält-förbindelsen.
Den fortsatta utbyggnaden av E22 är nödvändig för både Skåne och sydöstra Sverige. Genom standardhöjningen kommer det att bli mycket lättare att pendla till både bostad och arbete. Det kommer också att underlätta för transittrafiken genom Skåne. 
En effekt som man inte ska blunda för är att hela denna infrastruktur satsning kommer att skapa många arbetstillfällen under många år och i många olika yrkeskategorier. Den lever väl upp till Centerpartiets devis ”jobb i hela landet”.

Lennart Pettersson
ordförande Centerpartiet Skåne             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar