tisdag 13 juli 2010

Förbud mot burka i Frankrike

Frankrikes parlament beslöt idag att förbjuda burka på allmän plats. Det är ett bra beslut som jag skulle uppskatta även i Sverige. I ett öppet demokratiskt samhälle vill jag ha öppna ansikten. Vi behöver kunna läsa av varandras ansikten för att underlätta förståelse och utveckling. Vad folk i övrigt har på huvudet och på övriga kroppen må vara deras ensak men att vi en demokrati ska kunna se varandras ansikten är självklart för mig.

Jag anser att ett förbud hjälper kvinnorna mot förtryck. Eftersom det redan är förbjudet att hålla andra människor inlåsta kan inte karlarna tvinga deras fruar att stanna hemma och vistats inomhus dagarna i ända.

Politiska beslut ska stå över de religiösa när de inkräktar på folks frihet. Samtidigt är inte religionen mitt huvudskäl till ett förbud. Staffan Danielsson och jag har även motionerat om att införa maskeringsförbud vid demonstrationer. Det ska inte vara möjligt att vara anonym om man demonstrerar. I det fall man känner att det finns risker med att synas i en demonstration får man avstå från att delta. Då får man protestera på andra sätt.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Jag är född i Irak och vet hur det är i verkligheten. Jag vet att många muslimer har sagt att burka finns inte ens med Koranen, och att det den har uppstått med tiden, och har blivit snarare en kultur att bära en slöja.Burka har blivit något som symbol för att visa att jag respekterar min religion,kultur, min man, min kropp etc. som egentligen har inte med burkan att göra. När man vill visa sin lojalitet för sin man,eller kultur etc. så gör man det ändå, för det handlar om vilka värderingar man har ...
    Jag vet att det finns många som lever nästan precis som de levde i sitt land. De träffar bara sina egna folk, tittar på sina utländska kanaler, pratar bara sitt språk...mm. Vad är meningen med att flytta till ett främmande land om jag ändå gör precis likadant som jag gjorde i mitt land? Vad är för utveckling då?Hur ska man acklimatiseras i samhället? Om jag vill leva mitt liv precis som jag levde i Irak då skulle jag flytta tillbaks, men jag vill bo i ett fritt land där yttrandefrihet finns, där respekt för kvinnan och individen har värde.
    Jag behåller mina egna värderingar och moral ändå, men jag behöver inte bära burka som visar vad jag står för. Jag visar mina värderingar genom att handla rätt och möta alla människor med respekt och alla lika värde. Jag vill vara en del av samhället där jag kan bidra med mina kunskaper och erfarenheter.
    Ingen kan ta min identitet ifrån mig oavsett vad jag bär på mig.
    Vid pennan L.G.

    SvaraRadera