onsdag 31 mars 2010

Söderåsbanan och HH-förbindelsen

Regeringen satsar nästan 500 mdr på infrastrukturen - och allt är finansierat. Jag vill ge en stor eloge till hela regeringen men framför allt till näringsdepartementet och infrastrukturminister Åsa Torstensson och hennes medarbetare.

Det är glädjande att regeringen har lyssnat på den lokala och regionala opinionen när man fördelar medel till infrastrukturinvesteringar den kommande 10-års perioden.

Det är nämligen två intressanta projekt som finns med i regeringens infrastrukturplan som berör oss som bor i nordvästra Skåne, utöver västkustbanan med Hallandsåstunneln.
Det ena är fortsatt upprustning av Söderåsbanan för ca 100 mkr. Det går framåt men det går långsamt. Det krävs ytterligare medel för att den ska vara helt klar för både gods- och persontrafik. Det viktigaste är dock att den finn med under påbörjade projekt vilket borgar för att den är fortsatt prioriterad. Jag ser fram emot den dagen då pågatågen börjar rulla mellan Åstorp och Teckomatorp och då både Svalöv, Kågeröd och Billesholm får nya stationer.

Det andra projektet som är minst lika intressant är att regeringen vill börja utreda en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Detta har jag tillsammans med mina allianskamrater motionerat om i fyra år och nu har det uppenbarligen gett resultat. Det visar att det är fördel att vara både envis och tålmodig. Det tar många år än, innan en bro eller tunnel är klar men detta är det första och viktigaste steget. För min egen del skulle jag föredra en bro och där man även ska ha möjlighet att gå och cykla. Tänk vilken upplevelse och vilken turistmagnet det skulle bli att binda ihop Helsingborg med Helsingör på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar